Europos informacijos centrai Lietuvoje |
|
|||||||
Partneriai: |
Titulinis > Naujienos > TRANSPORTAS > Vandenilinių automobilių gamintojai vis dar siekia ES paramos
Transportas 2012-01-16 Vandenilinių automobilių gamintojai vis dar siekia ES paramos Vandenilinės transporto priemonės yra vikrios, tylios ir nekenkia aplinkai, o automobilių gamintojai planuoja per keletą metų pradėti komercinę jų gamybą, nors įkrovimo kolonėlių infrastruktūros lygis dar nepakankamas. DAUGIAU ŠIA TEMA
Naujienos: EP nariai pasisako už vandenilio papildymo kolonėles visoje Europoje. Naujienos: ES vandenilio iniciatyvai uždegama žalia šviesa. Naujienos: ES atskleidžia planus skatinti vandenilio naudojimą automobiliuose. Naujienos: Vartotojai: elektrinių automobilių laikymas turinčiais nulinę emisiją klaidina. Naujienos: Elektrinių automobilių gamintojai kovoja dėl standartinių kištukų. Naujienos: Paryžiaus gatvėse įgyvendinama elektrinių automobilių nuomos sistema. PAGRINDAS Europos Sąjungoje yra ne vienas įstatymas ir strategija, kuriais siekiama sumažinti transporto priemonių anglies dioksido emisijas ir pereiti prie tvaresnio kuro naudojimo (detalesnės informacijos žr. skyriuje „Nuorodos“). 2012 m. ES vykdomoji institucija planuoja išplėsti savo strategiją, ja bus siekiama mažinti sunkvežimių ir kito sunkiasvorio transporto išmetamųjų teršalų kiekį. Tarp tikslų, nustatytų prieš metus ES švaraus ir energiją taupančio transporto baltojoje knygoje, yra ir šie:
Tačiau transporto priemonėms, kurias Europos Komisija taip giria dėl mažų emisijų kiekių, prireiks dar ne vienų metų, kol jos galės užimti daugiau nei tik nišinę rinką. Pasak neseniai pateiktos „McKinsey & Company“ ataskaitos, tikimasi, kad vandenilinių transporto priemonių pardavimai pasieks 100 tūkst. iki 2015 m. ir 1 mln. – iki 2020 m., o iki 2050 m. sudarys 25 proc. visos ES keleivinių automobilių rinkos. Šiandien Europoje kasmet pagaminamas vienas trečdalis iš daugiau kaip 50 mln. pasaulyje pagaminamų automobilių. Pagal praeitų metų transporto baltąją knygą, kurioje nubrėžtos transporto sistemos ateities gairės, tikimasi, kad Komisija greitai pateiks naujų pasiūlymų, kaip skatinti vandenilio ir kito alternatyvaus kuro nadojimą bei emisijų mažinimą transporto srityje. Kelių transporto emisijos sudaro vieną penktadalį ES anglies dioksido emisijų ir yra vienas iš pagrindinių veiksnių, lemiančių prastą miestų oro kokybę. Pramonės šalininkai nekantriai laukia minėtų siūlymų ir teigia, jog, norint užtikrinti jų sėkmę, net ir šiais ekonominio taupymo laikais reikia, kad aktyviau prisidėtų visuomenė. „Norėtume garsiai pasakyti, kad tikime, jog dalis sprendimo Europoje priklauso nuo efektyvių investicijų į šiuos ilgalaikius projektus“, sakė Pjeras Etienas Frankas (Pierre-Etienne Franc), viešojo ir privataus sektorių partnerystės Kuro elementų ir vandenilio bendrosios įmonės (Fuel Cells and Hydrogen Joint Undertaking) valdybos narys. Reikalaujanti pastangų infrastruktūra vis dar lieka viena iš problemų Pasak pramonės ir komisijos ataskaitų, vandenilio kuro elementai turi nemažai pranašumų. Automobiliai yra varomi vandenilio kuro elementų, kurie veikia kaip savarankiškas elektrinio variklio įkroviklis ir suteikia automobiliams daugiau galios bei ilgesnį veikimo laiką, nei baterija varomų elektrinių transporto priemonių, o kartu ir išskiria mažiau teršalų. Automobilių gamintojai gali modifikuoti esamas transporto priemones, kad šiose veiktų vandenilio bakai bei elementai ir taip sumažinti projektavimo išlaidas. Daugelis iš pirmaujančių pasaulio gamintojų jau yra pagaminę vandenilinius prototipus. Nors anksčiau būta abejonių dėl saugumo – vandenilis yra labai degus, – gamintojai teigia, kad vandenilio bakai atitinka arba net viršija gamtinių dujų ir benzino bakų saugumo standartus. Vienas iš pagrindinių iššūkių yra tai, kad didžiojoje Europos dalyje nėra išvystyta vandenilinių transporto priemonių įkrovimo kolonėlių infrastruktūra. Tai reiškia, kad didžioji dalis pardavimų teks verslo automobilių ūkiams, taksi įmonėms ar miesto gyventojams, turintiems prieigą prie papildymo kolonėlių. Tiek Vokietija, tiek Didžioji Britanija ėmėsi planų vystyti vandenilinių transporto priemonių įkrovimo kolonėlių sistemą, jos prisijungė prie panašių Japonijos, Pietų Korėjos ir Jungtinių Amerikos Valstijų iniciatyvų. Tačiau didžiojoje Europos dalyje planai plėtoti vandenilio kolonėlių tinklus, kaip ir elektrinių automobilių įkrovimo vietas, yra labai skurdūs. Kuro elementų ir vandenilio bendroji įmonė skatina investuoti į infrastruktūrą, kad būtų pasirengta paklausai, kai minėti automobiliai įžengs į vartotojų rinką. Vandenilis yra labai paprastai sandėliuojamas, jo išteklių Europoje yra gausu. Sparčiai auganti pramonė taip pat tikisi, kad Europos lyderiai imsis skatinamųjų priemonių, panašiai kaip atsinaujinančių energijos išteklių atveju, nukreiptų į vartotojus – kad šie pirktų vandenilines transporto priemones ateinantį dešimtmetį šioms atsidūrus rinkoje. Degalai vis dar karaliauja keliuose Nors žadama, kad bus elektrinių automobilių bumas, vidaus degimo variklis vis dar visokeriopai pirmauja. Neseniai paskelbtoje Europos naftos pramonės asociacijos ataskaitoje teigiama, kad dyzelino ir kitų rūšių skystojo kuro tankis vienam suvartotam vienetui yra gerokai didesnis, palyginti su vandeniliu ir gamtinėmis dujomis, o tai reiškia, kad iškastinis kuras yra efektyvesnis naudojant jį sunkiasvoryje transporte arba tolimiems atstumams. Asociacija taip pat pažymi, kad išlaidos naudojantis elektriniu automobiliu šiuo metu yra keturis kartus didesnės, palyginti su dyzeliu varomu automobiliu, – apie 7 eurus šimtui kilometrų dyzeliniam automobiliui ir daugiau negu 30 eurų elektriniam automobiliui. Ataskaitoje teigiama, kad ateityje inovacijos ir patobulintos aerodinaminės savybės padidins degalų ekonomiškumą ir sumažins emisijas. Vandenilio šalininkai pripažįsta, kad nors jų transporto priemonės yra nekenksmingos aplinkai, vandenilio gamyba ir transportavimas nėra visiškai „švarūs“. „Jei kalbate apie 100 proc. ekologišką vandenilį, kuris gaminamas tik iš atsinaujinančių energijos šaltinių, tuomet turiu pasakyti, kad šitai dar nevyksta“, sakė Tomas Brahmanas (Thomas Brachmann), kompanijos „Honda“ Europos tyrimų ir plėtros centro Vokietijoje vyresnysis inžinierius. „Tačiau kiekvienoje šalyje plėtojamos veiklos turint tikslą mažinti CO2 emisijas taip pat skatina vis daugiau naudoti atsinaujinančius energijos šaltinius, taigi tuomet atsinaujinanti energija gali kurti vandenilį.“ Vandenilinės transporto priemonės veikia dvigubai efektyviau, palyginti su vidaus degimo varikliais, taigi net jei vandenilio gamyba nėra visiškai ekologiška, „mes vis tiek jau turime didžiulį pranašumą “, sakė T. Brahmanas. ĮVYKIŲ EIGA Iki 2012 m. pabaigos: Europos Komisija turėtų paskelbti alternatyvaus kuro strategiją transporto priemonėms. Iki 2012 m. pabaigos: Komisija turėtų pateikti pasiūlymus teisės aktams, taip pat ir reglamentuojantiems jūrų transporto šiltnamio efektą sukeliančių dujų emisijų mažinimo įsipareigojimą. Iki 2013 m. pabaigos: Komisija turėtų paskelbti strategiją, skirtą sunkiųjų transporto priemonių anglies dioksido emisijoms mažinti. Timotis Spensas (Timothy Spence)
Straipsnis publikuotas EurActiv.com tinklapyje, tekstas anglų kalba http://www.euractiv.com/transport/hydrogen-vehicle-makers-look-eu-help-news-510122 NUORODOS Europos Sąjunga Europos Komisija: Baltoji knyga dėl švarių ir energiją taupančių transporto priemonių COM (2011)144. Europos Komisija: 2050 m. energetikos veiksmų planas. Verslas ir pramonė Nulinės emisijos transporto priemonės: Elektriniai traukiniai Europoje. Europos naftos pramonės asociacija: EUROPIA baltoji knyga dėl ES transporto aprūpinimo kuru. Kuro elementų ir vandenilio bendroji įmonė: Kuro elementų ir vandenilio technologijos Europoje. Elektriniai traukiniai Europoje (A portfolio of power-trains for Europe): Elektros baterijomis varomų, hibridinių ir kuro elementų elektrinių transporto priemonių vaidmuo. EurActiv.com inf. Platinant, skelbiant, cituojant svetainėje publikuojamus EurActiv straipsnius nuoroda į www.EurActiv.lt būtina. |