![]() |
|
|||||||
Partneriai: |
Titulinis > Naujienos > VARTOTOJAI > Komisija siūlo vartotojų ir komercinės veiklos subjektų ginčus spręsti greičiau, paprasčiau ir pigiau
Vartotojai 2011-11-29 Komisija siūlo vartotojų ir komercinės veiklos subjektų ginčus spręsti greičiau, paprasčiau ir pigiau 2010 m. kas penktas Europos vartotojas, vidaus rinkoje pirkęs prekių ar mokėjęs už paslaugas, patyrė problemų. Jei pardavėjas atsisako taisyti Jūsų nešiojamąjį kompiuterį, kuris sugedo garantiniu laikotarpiu, arba jei negalite susitarti su kelionių agentūra dėl pinigų grąžinimo už sugadintas atostogas, šias problemas galima išspręsti be teismo. Deja, šiuo metu spręsti ginčus ne teisme ES įmanoma tik kai kuriuose verslo sektoriuose arba tik tam tikrose vietovėse. Siekdama išspręsti šią problemą šiandien Europos Komisija skelbia teisės aktų pasiūlymų paketą, kuriuo bus užtikrinta, kad visi ES vartotojai galėtų spręsti ginčus ne teisme, nepriklausomai nuo prekės ar paslaugos, dėl kurios kilo sutartinis ginčas, ar nuo bendrosios rinkos šalies, kurioje jie tą prekę ar paslaugą įsigijo (t. y. gimtojoje , ar kitoje šalyje). Komisija nori sukurti kitoje ES šalyje elektroniniu būdu perkantiems vartotojams skirtą ES masto elektroninę platformą, kurioje per 30 dienų sutartinius ginčus bus galima išspręsti vien tik elektroniniu būdu. Ginčų alternatyvus sprendimas (GAS) – greitesnis, pigesnis ir paprastesnis būdas spręsti vartotojų ginčus nei teisminės procedūros. Apskaičiuota, kad visoje ES užtikrinus galimybę naudotis kokybiškomis GAS subjektų paslaugomis vartotojai kasmet sutaupytų apie 22,5 mlrd. EUR, o įmonėms pavyktų sklandžiau bendrauti su klientais ir rūpintis savo geru vardu. Naujuoju teisės aktų paketu Komisija siekia stiprinti vartotojų pasitikėjimą ES bendrąja rinka, kurioje jiems suteikiama daugiau galimybių rinktis ir užtikrinamos mažesnės kainos, o taip skatinamas ES ekonomikos augimas. Už sveikatos ir vartotojų reikalus atsakingas Europos Komisijos narys Johnas Dalli sakė: „Tokia padėtis, kai tiek daug vartotojų problemų lieka neišspręsta, nes vartotojai neturi realių veiksmingų priemonių ginčams su komercinės veiklos subjektais spręsti, nepriimtina. Tai neigiamai veikia jų finansinę padėtį ir menkina pasitikėjimą. Tokia padėtis lėtina Europos augimą. Priėmus šiandien skelbiamus pasiūlymus Europos vartotojams bus suteikta galimybė paprastai, greitai ir pigiai išspręsti problemas, nesvarbu, kurioje ES šalyje ir kokiu prekybos kanalu buvo įsigytas produktas ar paslauga.“ Kas šiandien priimta?
Kokia nauda vartotojams ir įmonėms?
Pagrindiniai faktai Ginčų alternatyvus sprendimas (GAS) vyksta talkinant neutraliai šaliai (pvz., arbitrui, tarpininkui ar ombudsmenui). Tai pigiau, greičiau ir paprasčiau nei bylinėtis teisme. Šiuo metu ES yra daugiau nei 750 GAS subjektų. Vis dėlto kai kuriose ES šalyse jie įsteigti tik kai kuriuose regionuose arba tik tam tikruose sektoriuose (pvz., finansinių paslaugų ar telekomunikacijų). Vartotojai ir įmonės vis dar mažai nusimano apie GAS subjektus, o ginčų elektroninio sprendimo sistemos, skirtos užsienyje perkantiems vartotojams, dar nepakankamai išplėtotos. Apskaičiuota, kad dėl neišspręstų vartotojų ginčų patiriami nuostoliai sudaro 0,4 proc. ES BVP. Tai – Europos vartotojų pinigai, prarandami kilus problemoms perkant kitose ES šalyse. Manoma, kad ši suma yra nuo 500 mln. iki 1 mlrd. EUR. Tolesni veiksmai Europos Parlamentas ir ES Taryba įsipareigojo iki 2012 m. pabaigos priimti šį paketą, nes tai vienas svarbiausių Bendrosios rinkos akte nustatytų veiksmų (žr. IP/11/469). Tuo pačiu bus įgyvendintas vienas iš Europos skaitmeninės darbotvarkės veiksmų. Jį priėmus ES valstybėms narės bus skirtas 18 mėnesių laikotarpis GAS direktyvai įgyvendinti. Tad 2014 m. antrąjį pusmetį visoje ES turėtų veikti kokybiški neteisminiai GAS subjektai. ES masto elektroninio ginčų sprendimo platforma visapusiškai veikti pradės po šešių mėnesių nuo minėto galutinio termino (t. y. 2015 m. pradžioje), nes tam, kad jį veiktų, turi būti įsteigti ar, jei reikia, patobulinti neteisminių ginčų sprendimo subjektai. Daugiau informacijos Su pasiūlymu susiję klausimai ir atsakymai: MEMO/11/840 Išsamesnę informaciją rasite adresu http://ec.europa.eu/consumer-adr Europos Komisijos inf. |