Europe_Direct_Logo
      youtube | |   svetaines_medis

youtube youtube

Partneriai:


Titulinis > Naujienos > NUOMONES_IR_KOMENTARAI > Günther Oettinger
Nuomonės ir komentarai


2011-07-01
Günther Oettinger

Europos Komisijos nario Güntherio Oettingerio pareiškimas dėl naujojo LR Seimo priimto Gamtinių dujų įstatymo

 

 

 

Už energetiką atsakingas Europos Komisijos narys Güntheris Oettingeris sakė: „Džiaugiuosi, kad Lietuvoje priimtas naujasis Gamtinių dujų įstatymas. Jis bus Trečiojo energetikos paketo įgyvendinimo dujų sektoriuje pagrindas; jame numatyta visiško nuosavybės atskyrimo galimybė. Europos Komisija skatina Lietuvą ir toliau siekti sėkmingai įgyvendinti naująjį įstatymą.“

JAV valstybės sekretorės specialusis įgaliotinis energetikai ambasadorius Ričardas Morningstaras (Richard Morningstar) mano, kad Lietuva yra teisingame kelyje energetinės nepriklausomybės link. Įgaliotinis yra įsitikinęs, kad visoms valstybėms yra svarbi diversifikuota ir subalansuota politika, kad nebūtų pernelyg priklausomos nuo vieno šaltinio.

"Rusija visada turės savo vaidmenį energetikos rinkoje, ji ir turėtų, tai yra didelis energijos tiekėjas. Tuo pačiu metu, manau, kad visos valstybės turėtų diversifikuoti ir subalansuoti politiką, kad nebūtų pernelyg priklausomos nuo vieno šaltinio", – kalbėjo R. Morningstaras, ypač teigiamai atsiliepdamas apie Trečiąjį Europos Sąjungos energetikos paketą.

Seimo nario socialdemokrato Vytenio Povilo Andriukaičio nuomone, naujasis įstatymas galimai prieštarauja Konstitucijai, todėl jis kalba apie galimą kreipimąsi į Konstitucinį Teismą (KT). Parlamentaras taip pat akcentuoja energetikos ministro Arvydo Sekmoko politinę atsakomybę, jei dujų kainos netaps panašios į tas, kurias mokės Latvijos, Estijos ir kitų panašių šalių vartotojai.

V. P. Andriukaičio teigimu, įstatymas priimtas pažeidžiant Konstitucijoje ir Seimo statute nustatytą procedūrą, neatlikus nepriklausomo ekspertinio vertinimo, kurio reikalavo beveik 30 proc. Seimo narių.

"Naujo įstatymo priėmimas nesukuria jokių prielaidų nei dujų kainos, nei perdavimo bei skirstymo tarifų mažėjimui, nes neturint alternatyvių šaltinių dujų tiekimui į Lietuvą, jokios konkurencijos tarp dujų tiekėjų iš esmės nėra. Tuo tarpu dujų terminalo statybai ir naujų alternatyvių šaltinių atsiradimui nei įstatymas, nei dujų sektoriaus pertvarka nėra reikalinga. Dabartinis teisinis reguliavimas visiškai netrukdė ir netrukdo tiems tikslams",- sako V. P. Andriukaitis.

Dauguma AB "Lietuvos dujos" akcininkų mano, kad skubotos naujojo įstatymo priėmimo aplinkybės bei turto nusavinimo motyvai yra klaidingi, o pasirinktas modelis netinkamas Lietuvos gamtinių dujų verslo sąlygomis.

"Ne tik šio, bet ir alternatyvių ES 3-iajame Energetikos pakete numatytų modelių įgyvendinimo pasekmės nebuvo įvertintos. Aiškinant įstatymo priėmimo būtinybę naudotas pagrindinis argumentas – nuosavybės atskyrimas yra esminė suskystintų gamtinių dujų terminalo pastatymo sąlyga – neturi jokio pagrindo. Priimtas įstatymas neduos žadamo efekto ir neabejotinai padidins veiklos kaštus", – pabrėžia "Lietuvos dujos".

Kaip ELTA jau skelbė, ketvirtadienį Seimas priėmė naujos redakcijos Gamtinių dujų įstatymą ir jo įgyvendinimo įstatymą, kuriais siekiama sukurti konkurencingą, ekonomiškai pagrįstą ir patikimą gamtinių dujų rinką, užtikrinančią vartotojų galimybę laisvai pasirinkti gamtinių dujų tiekėją.

Gamtinių dujų įstatymo pakeitimais yra siekiama įgyvendinti Dujų direktyvoje numatytą modelį dėl gamtinių dujų perdavimo veiklos atskyrimo nuo gavybos ir tiekimo veiklų, t. y. atskiriant perdavimo sistemos operatorių nuosavybę.

Įstatyme įtvirtinama, kad Lietuvoje vykdoma gamtinių dujų perdavimo veikla privalo būti atskirta nuo gamtinių dujų gavybos bei tiekimo veiklų, atskiriant nuo gavybos ir tiekimo veiklą vykdančių gamtinių dujų įmonių perdavimo sistemos ir perdavimo sistemos operatoriaus nuosavybę. Pagal priimtas pataisas šis reikalavimas nebus taikomas integruotai gamtinių dujų įmonei, skirstančiai ir (arba) tiekiančiai gamtines dujas mažiau kaip 100 tūkstančių vartotojų.

Šiomis nuostatomis yra siekiama užtikrinti, kad perdavimo sistemos operatorius veiktų nepriklausomai nuo komercinių interesų ir kad pagrindinė jo veiklos sritis būtų perdavimo tinklų efektyvus ir saugus eksploatavimas,  gamtinių dujų tiekimo saugumo didinimas. Dujų direktyvos įgyvendinimo būdas, atskiriant perdavimo sistemos operatorių nuosavybę, buvo pasirinktas kaip naudingiausias Lietuvos dujų sektoriui ilgalaikiu laikotarpiu.

Gamtinių dujų įstatyme numatytas perdavimo sistemos atskyrimas turi būti vykdomas paraleliai su kitais strateginiais projektais – perdavimo sistemos sujungimu į žiedinę sistemą, taip pat sujungimu su Vakarų Europos dujų perdavimo tinklu bei suskystintų gamtinių dujų terminalo statyba.

Pagal Gamtinių dujų įstatymo įgyvendinimo įstatymą Vyriausybė, suderinusi su Europos Komisija, iki šių metų lapkričio 1 d. turės patvirtinti veiklų atskyrimo planą, kuriame turėtų būti numatytas ne mažesnis kaip 24 mėnesių terminas, būtinas Gamtinių dujų įstatymo reikalavimų neatitinkančioms gamtinių dujų įmonėms pasiekti Gamtinių dujų įstatymo aštuntojo skirsnio "Veiklų ir apskaitos atskyrimas" reikalavimus. Šis minimalus terminas bus skaičiuojamas nuo įstatymo įsigaliojimo datos.




Europos Komisijos inf.